Format Kaseta Magnetofonowa Analogowa

Specyfikacja kasety magnetofonowej analogowej

Podstawowe cechy fizyczne

  • Wymiary:
    Standardowa kaseta magnetofonowa (Compact Cassette) ma wymiary:

    • Długość: 102 mm
    • Szerokość: 64 mm
    • Grubość: 12 mm
  • Taśma magnetyczna:
    Szerokość taśmy: 3,81 mm
    Prędkość przesuwu taśmy: 4,76 cm/s (standardowa)
    Długość taśmy: od 15 minut (C15) do 120 minut (C120), najpopularniejsze były C60 (30 minut na stronę) i C90 (45 minut na stronę).
  • Rodzaje taśm:
    1. Typ I (ferrytowa, normalna) – najczęściej stosowana, dobra do nagrań ogólnych.
    2. Typ II (chromowa) – wyższa jakość dźwięku, większa dynamika.
    3. Typ III (ferrochromowa) – hybryda typów I i II (rzadko używana).
    4. Typ IV (metalowa) – najwyższa jakość, przeznaczona do zastosowań profesjonalnych.
  • Obudowa:
    Plastikowa obudowa z dwiema szpulami taśmy, zabezpieczona przezroczystym oknem umożliwiającym obserwację taśmy. Kasety posiadały również zabezpieczenia przed przypadkowym nagraniem (usuwalne wypustki na górze kasety).

Historia kasety magnetofonowej

Lata 60.

  • 1963 rok: Kaseta magnetofonowa została wynaleziona przez firmę Philips w Belgii. Początkowo była przeznaczona do nagrań mowy i prostych zastosowań domowych.
  • 1965 rok: Kaseta weszła na rynek konsumencki, zyskując popularność dzięki prostocie obsługi i kompaktowym rozmiarom.

Lata 70.

  • Kaseta zaczęła wypierać szpule magnetofonowe w zastosowaniach domowych dzięki swojej wygodzie i dostępności sprzętu.
  • Wprowadzono typy taśm chromowych (Typ II), co poprawiło jakość dźwięku.
  • Pojawiły się pierwsze przenośne magnetofony, które zrewolucjonizowały sposób korzystania z muzyki.

Lata 80.

  • Złoty wiek kaset magnetofonowych – były dominującym formatem audio.
  • 1979 rok: Sony wprowadziło Walkmana, który jeszcze bardziej spopularyzował kasety.
  • Taśmy metalowe (Typ IV) umożliwiły nagrywanie w bardzo wysokiej jakości, zbliżonej do płyt winylowych.

Lata 90.

  • Kasety były używane zarówno do muzyki, jak i do nagrywania głosu, a także w edukacji i w zastosowaniach multimedialnych.
  • Ich popularność zaczęła spadać wraz z pojawieniem się płyt CD i później formatów cyfrowych, takich jak MP3.

Lata 2000 i później

  • Produkcja kaset drastycznie zmalała na rzecz nośników cyfrowych, ale wciąż były używane w niszowych zastosowaniach.
  • W XXI wieku kaseta stała się obiektem nostalgii i kolekcjonerskim, a niektóre zespoły zaczęły ponownie wydawać albumy na tym nośniku.

Format techniczny

Zasada działania

Kaseta magnetofonowa wykorzystuje taśmę pokrytą warstwą materiału magnetycznego (np. tlenek żelaza), na której zapisuje się sygnał audio w formie zmian magnetycznych. Nagrywanie i odtwarzanie odbywa się dzięki głowicy magnetycznej w magnetofonie.

Charakterystyki audio

  • Pasmo przenoszenia: od 30 Hz do 17 kHz (zależnie od jakości taśmy i sprzętu).
  • Stosunek sygnał/szum: od 50 dB (Typ I) do 70 dB (Typ IV).
  • Dynamika: od 50 dB (taśmy standardowe) do 80 dB (taśmy metalowe z Dolby C).

Technologie wspierające

  • Dolby B, C, S: Systemy redukcji szumów.
  • Autoreverse: Możliwość automatycznego odtwarzania obu stron kasety.
  • Mechanizmy zabezpieczające: Czujniki końca taśmy, systemy przeciwdziałające zerwaniu taśmy.

Kaseta magnetofonowa była jednym z najważniejszych nośników audio XX wieku, łącząc przystępność, kompaktowość i prostotę użytkowania, co uczyniło ją ikoną kultury muzycznej. Współcześnie przeżywa renesans w środowiskach kolekcjonerskich i miłośników retro.

Specyfikacja kasety magnetofonowej analogowej

Podstawowe cechy fizyczne

  • Wymiary:
    Standardowa kaseta magnetofonowa (Compact Cassette) ma wymiary:

    • Długość: 102 mm
    • Szerokość: 64 mm
    • Grubość: 12 mm
  • Taśma magnetyczna:
    Szerokość taśmy: 3,81 mm
    Prędkość przesuwu taśmy: 4,76 cm/s (standardowa)
    Długość taśmy: od 15 minut (C15) do 120 minut (C120), najpopularniejsze były C60 (30 minut na stronę) i C90 (45 minut na stronę).
  • Rodzaje taśm:
    1. Typ I (ferrytowa, normalna) – najczęściej stosowana, dobra do nagrań ogólnych.
    2. Typ II (chromowa) – wyższa jakość dźwięku, większa dynamika.
    3. Typ III (ferrochromowa) – hybryda typów I i II (rzadko używana).
    4. Typ IV (metalowa) – najwyższa jakość, przeznaczona do zastosowań profesjonalnych.
  • Obudowa:
    Plastikowa obudowa z dwiema szpulami taśmy, zabezpieczona przezroczystym oknem umożliwiającym obserwację taśmy. Kasety posiadały również zabezpieczenia przed przypadkowym nagraniem (usuwalne wypustki na górze kasety).

Historia kasety magnetofonowej

Lata 60.

  • 1963 rok: Kaseta magnetofonowa została wynaleziona przez firmę Philips w Belgii. Początkowo była przeznaczona do nagrań mowy i prostych zastosowań domowych.
  • 1965 rok: Kaseta weszła na rynek konsumencki, zyskując popularność dzięki prostocie obsługi i kompaktowym rozmiarom.

Lata 70.

  • Kaseta zaczęła wypierać szpule magnetofonowe w zastosowaniach domowych dzięki swojej wygodzie i dostępności sprzętu.
  • Wprowadzono typy taśm chromowych (Typ II), co poprawiło jakość dźwięku.
  • Pojawiły się pierwsze przenośne magnetofony, które zrewolucjonizowały sposób korzystania z muzyki.

Lata 80.

  • Złoty wiek kaset magnetofonowych – były dominującym formatem audio.
  • 1979 rok: Sony wprowadziło Walkmana, który jeszcze bardziej spopularyzował kasety.
  • Taśmy metalowe (Typ IV) umożliwiły nagrywanie w bardzo wysokiej jakości, zbliżonej do płyt winylowych.

Lata 90.

  • Kasety były używane zarówno do muzyki, jak i do nagrywania głosu, a także w edukacji i w zastosowaniach multimedialnych.
  • Ich popularność zaczęła spadać wraz z pojawieniem się płyt CD i później formatów cyfrowych, takich jak MP3.

Lata 2000 i później

  • Produkcja kaset drastycznie zmalała na rzecz nośników cyfrowych, ale wciąż były używane w niszowych zastosowaniach.
  • W XXI wieku kaseta stała się obiektem nostalgii i kolekcjonerskim, a niektóre zespoły zaczęły ponownie wydawać albumy na tym nośniku.

Format techniczny

Zasada działania

Kaseta magnetofonowa wykorzystuje taśmę pokrytą warstwą materiału magnetycznego (np. tlenek żelaza), na której zapisuje się sygnał audio w formie zmian magnetycznych. Nagrywanie i odtwarzanie odbywa się dzięki głowicy magnetycznej w magnetofonie.

Charakterystyki audio

  • Pasmo przenoszenia: od 30 Hz do 17 kHz (zależnie od jakości taśmy i sprzętu).
  • Stosunek sygnał/szum: od 50 dB (Typ I) do 70 dB (Typ IV).
  • Dynamika: od 50 dB (taśmy standardowe) do 80 dB (taśmy metalowe z Dolby C).

Technologie wspierające

  • Dolby B, C, S: Systemy redukcji szumów.
  • Autoreverse: Możliwość automatycznego odtwarzania obu stron kasety.
  • Mechanizmy zabezpieczające: Czujniki końca taśmy, systemy przeciwdziałające zerwaniu taśmy.

Kaseta magnetofonowa była jednym z najważniejszych nośników audio XX wieku, łącząc przystępność, kompaktowość i prostotę użytkowania, co uczyniło ją ikoną kultury muzycznej. Współcześnie przeżywa renesans w środowiskach kolekcjonerskich i miłośników retro.

Najważniejsi producenci kaset magnetofonowych audio i ich modele

1. TDK

  • Jeden z najpopularniejszych producentów kaset magnetofonowych, znany z wysokiej jakości produktów.
  • Przykładowe modele:
    • TDK D – podstawowa seria taśm ferrytowych (Typ I).
    • TDK SA – seria chromowa (Typ II) o wysokiej jakości dźwięku.
    • TDK MA – taśmy metalowe (Typ IV), dedykowane profesjonalnym nagraniom.
    • TDK AR – model premium w kategorii Typ I, z ulepszonym pasmem przenoszenia.

2. Maxell

  • Japoński producent znany z innowacji w dziedzinie taśm magnetycznych.
  • Przykładowe modele:
    • Maxell UR – standardowa kaseta ferrytowa (Typ I) do codziennego użytku.
    • Maxell XL II – seria chromowa (Typ II) o doskonałej dynamice.
    • Maxell MX – taśmy metalowe (Typ IV) dla audiofilów.
    • Maxell XL II-S – udoskonalona wersja Typ II z większą precyzją dźwięku.

3. Sony

  • Firma znana z wysokiej jakości kaset i sprzętu audio, w tym Walkmanów.
  • Przykładowe modele:
    • Sony HF – podstawowe taśmy ferrytowe (Typ I).
    • Sony UX – seria chromowa (Typ II), popularna w latach 80. i 90.
    • Sony Metal-XR – kasety metalowe (Typ IV) dla profesjonalistów.
    • Sony HF-S – ulepszona wersja Typ I z wyższą jakością dźwięku.

4. BASF (później Emtec)

  • Niemiecki producent, który wprowadził wiele innowacji w dziedzinie taśm magnetycznych.
  • Przykładowe modele:
    • BASF LH-EI – standardowa taśma ferrytowa (Typ I).
    • BASF Chrome Super II – seria chromowa (Typ II) z dużą dynamiką.
    • BASF Metal Maxima – zaawansowane taśmy metalowe (Typ IV).
    • BASF Ferro Extra – popularne kasety Typ I do codziennego nagrywania.

5. Fuji

  • Japońska firma specjalizująca się w taśmach magnetycznych i technologii fotograficznej.
  • Przykładowe modele:
    • Fuji DR – podstawowe taśmy Typ I.
    • Fuji FR-II – chromowa seria o wysokiej jakości dźwięku (Typ II).
    • Fuji Z-II – kasety premium w kategorii Typ II.
    • Fuji Metal XR – kasety metalowe o profesjonalnych parametrach.

6. Denon

  • Marka audiofilskich produktów o najwyższej jakości.
  • Przykładowe modele:
    • Denon DX1 – taśmy Typ I o wysokiej stabilności.
    • Denon HD7 – seria chromowa (Typ II) dla wymagających użytkowników.
    • Denon MG-X – taśmy metalowe (Typ IV) dla profesjonalnych nagrań.
    • Denon DX3 – ulepszona wersja Typ I.

7. That’s (Taiyo Yuden)

  • Producent znany z innowacyjnych rozwiązań i kaset premium.
  • Przykładowe modele:
    • That’s FX – kasety Typ I z bardzo dobrą dynamiką.
    • That’s CD-II – chromowe kasety zaprojektowane z myślą o nagraniach cyfrowych.
    • That’s Metal Master – jedne z najlepszych taśm metalowych na rynku (Typ IV).

8. Scotch (3M)

  • Amerykańska firma znana z produkcji taśm magnetycznych.
  • Przykładowe modele:
    • Scotch Dynarange – kasety Typ I o przyzwoitych parametrach.
    • Scotch XS-II – chromowe taśmy (Typ II) z dużą dynamiką.
    • Scotch Master IV – metalowe kasety premium (Typ IV).

9. Memorex

  • Popularny producent kaset w USA.
  • Przykładowe modele:
    • Memorex dBS – podstawowa taśma ferrytowa (Typ I).
    • Memorex High Bias II – kasety chromowe (Typ II) do nagrań muzycznych.
    • Memorex MRX-IV – metalowe kasety do profesjonalnych zastosowań.

10. Polskie marki (Unitra i Stilon)

  • Unitra Stilon: Produkowane w Polsce kasety magnetofonowe, popularne w czasach PRL.
  • Przykładowe modele:
    • Stilon Gorzów SM-240 – podstawowe taśmy Typ I.
    • Stilon SM-120 – kasety Typ I o różnej długości nagrań.

Uwagi

Różne modele kaset oferowały zróżnicowaną jakość dźwięku, dynamikę i trwałość, co czyniło je odpowiednimi do różnych zastosowań: od nagrań domowych po profesjonalne nagrania muzyczne. Niektóre z tych modeli, zwłaszcza te metalowe, do dziś są cenione przez kolekcjonerów.